بناراد بریس کیان

آشنایی با مهاربند کمانش تاب مزایا و معایب

مقدمه:

طراحی ساختمانهای لرزه تاب طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. برخورد سنتی با طراحی ساختمان ها مبتنی بر تامین سختی و مقاومت کافی جای خود را به برخورد مدرن که جذب و اتلاف انرژی در آن نقش تعیین کننده دارد داده است. شرکت بناراد بریس کیان با نام اختصاری (BRBKIAN) مفتخر است در سالی که مزین به نام ( اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) شده است با تحقیق و تلاش بسیار نسبت به بومی سازی، انتقال دانش و طراحی و ساخت و نصب بادبندهای کمانش تاب موسوم به (BRBF) اقدام نماید که شرح مختصری از مشخصات فنی آن در این مجموعه جمع آوری شده است.

معرفی:

 قاب های مهاربند کمانش تاب نوع خاصی از مهاربندهای همگرا هستند که اولین بار طراحی آن در آیین نامه لرزه ای AISC ویرایش سال 2005 وارد شد همچنین ضوابط آن نیز در آیین نامه 2800 ( آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) نیز در سال 1393 وارد شده است. لازم به توضیح است این قاب ها پس از زلزله کوبه در سال 1995 در کشور ژاپن و در آمریکا پس از زلزله نورثریج در سال 1994 مورد استقبال قرار گرفت.

این قاب ها به دلیل :

  1. جذب انرژی بالا
  2.  تسلیم تحت کشش و فشار
  3. شکل پذیری خوب و استهلاک انرژی بالا

عملکرد مناسبی در برابر نیروهای جانبی از جمله زلزله دارند.

اولین بار شرکت های star seismic ،core brace ،nipon steel این نوع بادبند ها را به تولید صنعتی رساندند.

مزایا و ویژگیها

1- بروزترین تکنولوژی و ایمنی بیشتر در برابر زلزله در سازه ها نسبت به دیگر مهاربندهای رایج .

2-در مصرف آهن آلات اجزاء سازه ای و آرماتور و بتن فونداسیون( به دلیل ظرفیت بالای این نوع بادبند در جذب انرژی و شکل پذیری و کاهش ضریب زلزله در پی انتخاب ضریب رفتار R=7) صرفه جویی تا 30 درصدی خواهد شد.

3- برخلاف مهاربندهای  همگرا دارای مکانیزم تسلیم تحت کشش و فشار می باشند و دچار کمانش تحت بارهای فشاری نمی شود.

4-با توجه به تولیدسریع این مهاربندها در کارخانه  و همچنین نصب آنها بخاطر اجرای اتصالات متنوع ، کیفیت و کاهش هزینه های اقتصادی و  کاهش زمان اجرای پروژه کاملا محسوس خواهد بود .

5- در زلزله های بزرگ قابل تعویض می باشد و خرابی سایر المانها را کاهش می دهد.

6- از هر سه نوع اتصال رایج یعنی اتصال جوشی و اتصال پیچ و اتصال پین  میتوان در این مهاربندها استفاده کرد.

7- به نسبت دیوار برشی بتنی قطر دیوارهای مهاربندی کاهش یافته ( به طور معمول قطر دیوارها 20 سانتیمتر خواهد بود ) و ایجاد بازشو در قاب و عبور تاسیسات در دهانه مهاربندی بسیار آسان خواهد بود .